Ford Sierra to samochód produkowany w latach 1982–1994, należący do klasy średniej. Pojazd bazowo miał zastąpić takie modele, jak Taunus i Cortina. Za projekt Forda Sierry odpowiadali: Robert Lutz, Patrick Le Quément i Uwe Bahnsen. Za cel obrali sobie niskie spalanie – samochód charakteryzował się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,34.
Ford Sierra, szczególnie w wersji RS Cosworth, w umysłach fanów klasycznej motoryzacji zapisał się za sprawą swojej częstej obecności na trasach rajdowych Grupy A. Prace nad cywilną wersją Sierry rozpoczęły się jeszcze w 1978 roku, kiedy to Ford postanowił zastąpić leciwe już Cortiny i Taunusy. Pierwotnie pojazd miał nosić nazwę Toni, jednak dział marketingowy koncernu zadecydował, że bardziej atrakcyjne dla Klientów będzie nazewnictwo Sierra. Przez cały okres produkcji Forda Sierra sprzedano 2,7 mln egzemplarzy.
Sierra już od samego początku w zamysłach Forda miała być pojazdem ekonomicznym. Podczas opracowywania projektu „Toni”, inżynierowie oprócz kwestii wizualnych, pod szczególną uwagę wzięli aerodynamikę. Dzięki temu ruchowi Ford Sierra był pojazdem, który mógł się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,34 (w przypadku drugiej generacji). Taki wynik sprawił, że samochód w swojej klasie nie miał sobie równych. W połączeniu z ekonomicznymi jednostkami diesla udało się uzyskać spalanie na poziomie 5,5 litra!
Ford Sierra oferowany był z takimi jednostkami benzynowymi, jak 1.3 l o mocy 61 KM, 1.6 l o mocy 76 lub 79 KM, 1,8 l o mocy 105 lub 111 KM i kilkoma mocniejszymi wariantami gaźnikowymi. Najwięcej mocy zapewniał silnik R4 2.0 – było to aż 220 KM, a do setki rozpędzał się w zaledwie 6,8 sekundy! Jednostka ta była dostępna jedynie w wersji Cosworth RS500 i bazowała na wtrysku paliwa typu Bo L-Jet. Klienci poszukujący diesla mieli do wyboru dwie ekonomiczne jednostki wysokoprężne o pojemności 1.8 l i mocy 75 KM lub pojemności 2.3 l i mocy 68 KM.
Forda Sierra można było kupić zarówno w wariantach z manualną, jak i automatyczną przekładnią. Standardowo pojazd napędzany był na tylną oś, jednak istniała wersja CLX 4×4. Co ciekawe, na niektórych rynkach Sierra była sprzedawana jako Merkur XR4Ti i Mazda Sierra.
Obecnie wśród fanów klasycznej motoryzacji najpopularniejsza jest druga generacja Sierry, oferowana w latach 1987-1994. Przez 7 lat produkcji pojazd przechodził kilka modernizacji stylistycznych, obejmujących m.in. nową maskę, odświeżone kierunkowskazy czy nowe reflektory. W 1990 roku Ford zdecydował się zmienić projekt deski rozdzielczej i osłony tunelu środkowego. To właśnie wtedy do gamy silnikowej dodano jednostkę 1.8 TD.