Klasyczny Ford Mustang pojawił się w ofercie producenta w 1964 roku. Model powstał jako alternatywa dla drogich samochodów sportowych, dzięki czemu miał być dostępny dla młodych nabywców. Ostateczny wygląd pierwszego Mustanga osiągnięto po opracowaniu kilku prototypów w 1962 i 1963 roku. Efektem prac był samochód typu pony car – sportowy model o kompaktowym nadwoziu, zauważalnie mniejszym od tzw. muscle cars.
Na sukces Forda Mustanga złożyło się wiele czynników, w tym m.in. kampania reklamowa, która objęła spot telewizyjny wyemitowany na dzień przed premierą oraz reklamy w około 2500 czasopism. Jednym z czynników sukcesu była również szeroka możliwość konfiguracji swojego egzemplarza – wybór obejmował wiele wersji silnikowych, automatyczną lub manualną skrzynię, a także dodatki takie jak m.in. elementy wystroju, pakiet sportowego zawieszenia, czy dach z winylu. W rezultacie auto stało się na tyle popularne, że milionowy Mustang zjechał z taśmy produkcyjnej zaledwie dwa lata od premiery modelu.
Pierwsza i zarazem najbardziej uznana generacja Forda Mustanga powstawała od 1964 do 1973 roku. Model od początku przechodził liczne modernizacje – już w 1965 roku wprowadzono kilka zmian konstrukcyjnych. W tym samym roku pojawiła się również pierwsza wersja Shelby GT350 przeznaczona do wyścigów. W kolejnych latach również wprowadzano mniejsze zmiany, większy facelifting przeprowadzono w 1969 roku. Pojawiły się wówczas trzy wersje – Mach 1, Boss 302 oraz Boss 429. Ostatni z nich został stworzony do wyścigów NASCAR.
Klasyczny Ford Mustang drugiej generacji powstawał w latach 1973-1978. W związku z panującym wówczas w USA kryzysem paliwowym samochód opracowano jako mniejszy i lżejszy. Wykorzystywał również mniejsze, w tym czterocylindrowe, jednostki napędowe. Najmocniejszy silnik oferowany w drugiej odsłonie modelu osiągał 140 KM, co przy 375 KM w najmocniejszych odmianach pierwszej generacji potwierdza, że auto powstawało w trudnych czasach.
Produkowana w latach 1979-1993 trzecia generacja Mustanga jeszcze bardziej odbiegała od swojego legendarnego pierwowzoru. Co prawda model otrzymał mocniejsze silniki – do 235 KM z 5-litrowego V8, jednak jego wygląd przypominał auto z Europy. Na pasie przednim zamiast galopującego konia umieszczono logo Forda. Kolejne generacje zdołały jednak przywrócić chlubę modelu. Ich linia i design wyraźnie nawiązują do klasycznych Mustangów pierwszej generacji. To właśnie niepowtarzalny klimat modeli z lat 60. sprawił, że Mustang stał się ikoną i cały czas rozpala zmysły miłośników motoryzacji.