Volkswagen T3 to trzecia generacja kultowego samochodu dostawczego z Wolfsburga. Pojazd zaprezentowany został jako następca kultowego „ogórka”. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji był całkowicie nowym projektem, który obejmował zarówno kwestie wizualne, jak i techniczne. Pojazd produkowano w latach 1979–2002.
Volkswagen T3 początkowo, podobnie jak poprzednik, charakteryzował się jednostkami napędowymi chłodzonymi powietrzem. Z czasem producent zdecydował się na zastosowanie chłodzenia cieczą, które znacząco poprawiały kulturę pracy w cieplejsze dni. Tego typu pojazdy były niezwykle popularne w Afryce Południowej, gdzie od 1990 oferowane były Transportery z silnikami Audi. Różne wersje chłodzenia można rozpoznać po obecności charakterystycznych wlotów powietrza w tylnej części pojazdu. Volkswagen T3 to ostatnia generacja tego modelu z napędem na tył.
Volkswagen T3, podobnie jak poprzednik, posiadał silnik zamontowany z tyłu. W trakcie trwającej 23 lata produkcji w gamie jednostek napędowych przewinęło się wiele modeli, w tym trzy chłodzone powietrzem (o mocach od 50 do 70 KM), 10 silników benzynowych chłodzonych cieczą (o mocach od 60 do 82 KM) i 4 silniki diesla chłodzone cieczą (o mocach od 50 do 75 KM). Klient mógł wybierać pomiędzy skrzyniami manualnymi i automatycznymi. Te pierwsze mogły mieć 4 lub 5 przełożeń, a automaty charakteryzowały się 3 biegami.
Volkswagen T3 już w standardzie miał hamulce tarczowe z przodu, co znacząco poprawiało bezpieczeństwo podróżowania w porównaniu z poprzednią generacją. Na bezpieczeństwo wpływała także bardziej kanciasta i przemyślana sylwetka. Potwierdzają to liczne testy zderzeniowe modelu T3.
Znacznie wydłużyła się także lista wyposażenia dodatkowego, na które mogli zdecydować się klienci. Volkswagen T3 mógł być zaopatrzony w podgrzewane lusterka, wspomaganie kierownicy, klimatyzację, centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka czy lampkę w schowku pasażera. W bardziej prestiżowych wersjach występowała także skórzana tapicerka.
Volkswagen T3 oferowany był w wielu wersjach. Klienci mogli zdecydować się na klasycznego furgona dostawczego, wariant pasażerski, wersję Syncro (napęd na 4 koła) czy na kultową Westfalię, będącą bardzo popularnym kamperem, zarówno ówcześnie, jak i obecnie.
Volkswagen T3 Westfalia to kamperowa wersja trzeciej generacji Transportera. Wariant ten charakteryzował podnoszony dach, obecność takich udogodnień jak lodówka, rozkładany stolik, kuchenka czy zlewozmywak i możliwość komfortowego spania w kilka osób. Westfalia to najbardziej poszukiwana wersja modelu T3 – samochód do dzisiaj jest chętnie wybierany przez fanów caravaningu.