Volkswagen Golf to jeden z najbardziej popularnych i uznanych samochodów na świecie. Model doczekał się ośmiu generacji, a jego pierwsze wersje są cenionymi autami klasycznymi. Volkswagen Golf I został zaprezentowany w 1974 roku. Na różnych rynkach samochód mógł wykorzystywać odmienne nazwy, przykładowo w Ameryce model nazywał się Rabbit – ang. Królik.
Amerykańska wersja pojawiła się w 1975 roku. Auto odróżniało się od europejskiego Golfa m.in. prostokątnymi reflektorami. Również w 1975 roku VW Golf pierwszej generacji zdobył II miejsce w plebiscycie na Europejski samochód roku. Rok później po raz pierwszy zaprezentowano najbardziej pożądaną odmianę klasycznego Golfa – GTI. Wówczas do oferty dołączył również pierwszy silnik wysokoprężny 1,5-litra.
Projektem klasycznego VW Golfa pierwszej generacji zajęło się uznane włoskie studio Giorgetto Giugiaro. Prace nad nim rozpoczęły się w 1967 roku, produkcja auta w fabryce w Wolfsburgu ruszyła w 1974 roku. Początkowo samochód był 3- lub 5-drzwiowym hatchbackiem, ale w 1979 roku wprowadzono opracowane wraz z Karmannem cabrio. Klasyczny Golf mk1 cabrio był produkowany aż do 1993 roku.
Golf pierwszej generacji został poddany modernizacji w 1980 roku. Zmieniono wówczas nieco wygląd przedniej i tylnej części nadwozia. W 1982 roku w ofercie pojawił się 70-konny diesel z turbo oznaczony symbolem GTD. Największe uznanie wśród wielbicieli aut klasycznych zyskała wersja GTI.
Wprowadzony w 1976 roku Golf 1 GTI dysponował silnikiem 1,6-litra o mocy 110 KM. W tamtych czasach taki wynik w aucie tego segmentu był naprawdę imponujący. Jednak w 1982 roku pojawiła się odświeżona wersja – Golf GTI Pirelli. Zastosowano w nim silnik 1,8-litra, który rozwijał 112 km. Maksymalny moment obrotowy przekraczał w nim 150 Nm.
Oprócz tego GTI w wersji Pirelli wykorzystywało dodatki wizualne jak spojlery, emblematy z napisem GTI. Ogromnym rarytasem wśród kolekcjonerów są felgi z Golfa I GTI Pirelli – na ich powierzchni wycięto charakterystyczny wzór złożony z liter „P” ułożonych w okrąg.
Druga generacja Golfa została zaprezentowana po raz pierwszy w 1983 roku. Auto urosło – zwiększyła się długość karoserii oraz rozstaw osi. Auto wyraźnie nawiązywało do sylwetki stworzonej przez Giorgetto Giugiaro, ale odpowiadał za nie niemiecki projektant Herbert Schäfer.
Wersja GTI klasycznego Golfa numer dwa pojawiła się w 1986 roku. Zastosowano w niej szesnastozaworowy motor 1.8 o mocy 139 KM. Golf mk2 występował również w wersji z napędem na cztery koła. Układ Synchro opracowano we współpracy z Steyr-Daimler-Puch.
Ten napęd przyczynił się do powstania w 1990 roku uterenowionej wersji Country, ze zwiększonym prześwitem i zestawem osłon. Klasyczny Golf dwójka również odnosił sukcesy w plebiscycie na Europejski Samochód Roku – w 1984 zajął trzecie miejsce.
W 1991 roku trzecia generacja Golfa zastąpiła na rynku poprzednią generację. W 1993 roku pojawił się również nowy kabriolet, który zajął miejsce produkowanej do tego czasu wersji mk1. Trzecia generacja odbiegała od designu klasycznego Golfa dużo wyraźniej niż druga. Samochód zwyciężył jednak w plebiscycie na Światowy Samochód Roku 1992, przebijając miejsca poprzedników. W trzeciej generacji Golfa pojawiła się również uznana wersja VR6, która wzniosła osiągi modelu na całkowicie nowy poziom.