Volkswagen Passat to popularny model niemieckiego producenta, który zadebiutował na rynku w 1973 roku. Od tego czasu Passat przechodził przez kolejne generacje, ewoluując pod względem stylistyki, technologii i komfortu, a także zdobywając uznanie na całym świecie jako solidny, praktyczny i niezawodny samochód.
Pierwsza generacja Passata była wytwarzana w latach 1973-1980. Za jej wygląd odpowiadał uznany włoski projektant Giorgetto Giugiaro. Klasyczny Passat zadebiutował jako średniej wielkości samochód oferujący przestronne i praktyczne wnętrze. Wybór nadwozia obejmował takie typy jak hatchback, kombi (Variant) oraz sedan.
Drugą odsłonę klasycznego Passata produkowano w latach 1980–1988. Wraz z nią pojawiły się istotne zmiany, zarówno pod względem designu, jak i technologii. Nadwozie zyskało bardziej ostre linie, a okrągłe reflektory zastąpiono prostokątnymi. Samochód był dostępny również w wersjach z napędem Volkswagen Syncro, który przenosi moc na cztery koła.
Okres panowania trzeciej generacji Passata przypada na lata 1988-1993. Wprowadziła ona jeszcze bardziej aerodynamiczne nadwozie, które cechowało się niskim współczynnikiem oporu powietrza – 0,29. Wprowadzono też nowe silniki, w tym topową odmianę VR6. Był to sześciocylindrowy silnik, który stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych jednostek napędowych Volkswagena. Passat B3 był również pierwszym modelem, który oferował system ABS jako standardowe wyposażenie.
Czwarta generacja Passata z lat 1993-1996 była w zasadzie gruntownie zmodernizowanym Passatem trzeciej generacji. Zmiany objęły w znacznym stopniu bezpieczeństwo – pojawiły się m.in. kontrolowane strefy zgniotu, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, czy wydajniejszy układ hamulcowy. Do wersji silnikowych dołączyła szczególnie doceniona jednostka napędowa Volkswagena – 1.9 TDI.
Ogromnym uznaniem cieszy się piąta generacja Passata produkowana od 1996 do 2005 roku. Ta odsłona klasycznego Passata wprowadziła znaczące zmiany, zarówno w wyglądzie, jak i technologii. Passat B5 był bardziej luksusowy niż jego poprzednicy, a jego wygląd i jakość wykonania zbliżyły go w stronę modeli premium. Wprowadzono także system 4Motion – napęd na cztery koła oparty na technologii Haldex. Topowa i zarazem najbardziej pożądana przez kolekcjonerów wersja otrzymała czterolitrowy silnik W8 o mocy 275 KM.
Klasyczne Volkswageny Passat są doceniane za swój wyjątkowy charakter samochodu do codziennego użytku, który był przez lata udoskonalany i dopasowywany do zmieniających się potrzeb. W związku z tym niektóre z wcześniejszych generacji, zwłaszcza B1 i B2, zyskują coraz większe uznanie wśród kolekcjonerów i miłośników marki. Ich unikalne cechy stylistyczne sprawiają, że stają się atrakcyjnym wyborem dla entuzjastów klasycznych samochodów.