Wystaw

Volkswagen Garbus

Volkswagen Garbus to klasyczny model, którego pierwotna nazwa to Typ 1. Na rynku niemieckim auto nazywano VW Käfer, natomiast w USA był to VW Beetle. Samochód został zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche, jako odpowiedź na wyzwanie polegające na stworzeniu samochodu dla ludu. Garbus okazał się ogromnym sukcesem – jego produkcja trwała od 1938 do 2003 roku, w tym czasie fabryki opuściło ponad 21,5 miliona egzemplarzy.

Znaleźliśmy 37 ogłoszeń
Volkswagen Garbus 1300 1969
Volkswagen Garbus 1300 - 1969
Lublin 76 990 KM
115 000 zł
Volkswagen Garbus 1300 1968
Volkswagen Garbus 1300 - 1968
Pruszków 78 139 KM
55 000 zł
Volkswagen Garbus 1200 1976
Volkswagen Garbus 1200 - 1976
Świecie 93 000 KM
75 000 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
Volkswagen Garbus - legenda

Spod ręki Ferdynanda Porsche wyszedł prototypowy model z silnikiem typu boxer, o pojemności 985 centymetrów sześciennych i mocy 24 koni mechanicznych. Przy wadze poniżej 600 kg jednostka potrafiła rozpędzić go do 100 kilometrów na godzinę. Wraz z zakończeniem testów w 1938 roku miała miejsce prezentacja trzech kolejnych powstałych prototypów szerszej publiczności. Odbyło się to w trakcie ceremonii otwarcia fabryki Volkswagena w Wolfsburgu. Pierwszy garbus powstał jednak w fabryce w Stuttgardzie w 1939 roku.

Volkswagen Garbus Beetle Pickup 1971
Volkswagen Garbus Beetle Pickup - 1971
Polska 62 497 KM
230 000 zł
Volkswagen Garbus MEX 1996
Volkswagen Garbus MEX - 1996
Łódź 121 000 KM
37 700 zł
Volkswagen Garbus 1302 1971
Volkswagen Garbus 1302 - 1971
Wrocław 73 000 KM
15 900 zł
Volkswagen Garbus 1984
Volkswagen Garbus - 1984
Nadarzyn 64 123 KM
22 500 zł
Volkswagen Garbus Kafer Cabrio 1973
Volkswagen Garbus Kafer Cabrio - 1973
Białystok 1 200 KM
62 000 zł
Volkswagen Garbus 1200 1963
Volkswagen Garbus 1200 - 1963
Warszawa 999 KM
59 000 zł
Volkswagen Garbus Kafer 1980
Volkswagen Garbus Kafer - 1980
Gdańsk 68 000 KM
29 000 zł
Volkswagen Garbus Cabriolet  1972
Volkswagen Garbus Cabriolet - 1972
Rawa Mazowiecka 118 000 KM
44 000 zł
Volkswagen Garbus VW Kafer   1975
Volkswagen Garbus VW Kafer - 1975
Poznań 3 000 KM
54 000 zł
Volkswagen Garbus 1969
Volkswagen Garbus - 1969
Garwolin 99 999 KM
75 000 zł
Volkswagen Garbus Karmann 1972
Volkswagen Garbus Karmann - 1972
Zamość 99 999 KM
88 000 zł
Volkswagen Garbus 1973
Volkswagen Garbus - 1973
Kraków 61 134 KM
25 900 zł
Volkswagen Garbus 1973
Volkswagen Garbus - 1973
Bielsko-Biała 30 000 KM
50 000 zł
Volkswagen Garbus Kafer 1200 1976
Volkswagen Garbus Kafer 1200 - 1976
Przeźmierowo 100 KM
43 500 zł
Volkswagen Garbus Kafer 1200 1976
Volkswagen Garbus Kafer 1200 - 1976
Przeźmierowo 100 KM
43 500 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
Volkswagen Garbus 1969
Volkswagen Garbus - 1969
Poznań 50 081 KM
50 000 zł
Volkswagen Garbus 1302 Karmann 1971
Volkswagen Garbus 1302 Karmann - 1971
Trzcińsko-Zdrój 183 000 KM
48 750 zł
Volkswagen Garbus Kafer Cabrio 1971
Volkswagen Garbus Kafer Cabrio - 1971
Tomaszów Mazowiecki 10 000 KM
139 000 zł
Volkswagen Garbus 1302 1972
Volkswagen Garbus 1302 - 1972
Kielce 100 577 KM
35 000 zł
Volkswagen Garbus Cabrio 1972
Volkswagen Garbus Cabrio - 1972
Oborniki 9 707 KM
82 000 zł
Volkswagen Garbus 1972
Volkswagen Garbus - 1972
Kielce 100 577 KM
35 000 zł

Klasyczny Volkswagen Garbus – samochód dla ludu

Chociaż premiera klasycznego VW Garbusa odbyła się u schyłku lat 30., to masową produkcję modelu rozpoczęto w 1945 roku, gdy zakończyła się II Wojna Światowa. Zrujnowana fabryka w Wolfsburgu trafiła w ręce brytyjskiego żołnierza, majora Ivana Hirsta.

Propozycję przejęcia fabryki, w której wytwarzano VW Garbusa, dostał nawet Henry Ford, ale odmówił, gdyż nie widział w garbusie potencjalnego sukcesu. Brytyjska komisja powołana specjalnie by ocenić szanse samochodu, również nie wystawiła mu zbyt wysokiej oceny. Jednak po wojnie, tani i nieskomplikowany samochód był Europie potrzebny. Nowy dyrektor Volkswagena Heinz Nordhoff zdołał wznowić produkcję i Volkswageny Käfer zaczęły opuszczać bramy fabryki w Wolfsburgu w 1948 roku.

Nakreślony w firmie Hebmüller powojenny Volkswagen Garbus dysponował mocą 25 KM pochodzącą z jednostki o pojemności 1131 cm³. W pierwszym roku sprzedano 19 244 samochody, zdobywając ponad 2/3 rynku w Zachodnich Niemczech. Po pożarze fabryki w 1949 roku na fotelu szefa biura projektowego VW zasiadł Karmann, który rozpoczął produkcję 4-osobowej wersji cabrio. W 1954 roku przyszedł czas na pierwszą modernizację. Silnik urósł do 1192 cm³ i miał 30 KM, a prędkość wzrosła do 110 km/h. Wśród zmian stylistycznych znalazła się owalna szyba, która zastąpiła dwie tylne szybki. W ofercie, obok klasycznego automatu pojawiła się skrzynia półautomatyczna wyposażona w automatyczne sprzęgło.

Ciągła ewolucja Garbusa aż do zakończenia produkcji na początku XXI wieku

Kolejne zmiany pojawiły się w 1960 roku. Moc klasycznego Garbusa wzrosła o 4 konie mechaniczne, co pozwalało rozwijać 115 km/h. Pomagała w tym także nowa, w pełni zsynchronizowana 4-biegowa przekładnia. 1965 rok przyniósł światu kolejny model oznaczony kodem fabrycznym VW 1300. Jego silnik o pojemności 1285 cm³ dysponował mocą 40 koni, a rok później gamę powiększono o kolejną jednostkę, pojemność wzrosła do 1,5 litra, a moc wynosiła 44 konie. W 1971 roku Garbus otrzymał po raz pierwszy kolumny MacPhersona. Zabieg ten pozwolił zmniejszyć promień skrętu pomimo wydłużenia samochodu, dzięki czemu uzyskano dodatkową przestrzeń bagażową.

Lata 1972-1973 przyniosły modernizację przedniej szyby – zamiast płaskiej użyto panoramicznej. Pojawił się także kolejny silnik – 1585 cm³, 50 KM. Produkcja w Niemczech trwała do 1978 roku. Rok później przyszedł na rynek następca Garbusa – Golf. Klasyczne Garbusy były jednak wciąż produkowane, chociażby w Meksyku, gdzie 30 lipca 2003 z taśmy zjechał ostatni egzemplarz.