Klasyczne Porsche 944 produkowane od 1982 roku miało być następcą 924. Jednak auta były oferowane równolegle do 1988 roku, gdy zakończono sprzedaż 924. W efekcie 944 funkcjonowała jako tańsza alternatywa dla modelu, który miała pierwotnie zastąpić. Początkowo 944 napędzał 2,5 litrowy, 4-cylindrowy motor o mocy 144 KM. Nowa jednostka powstała w oparciu o V8 z 928. Wykonany z lekkich stopów silnik pozbawiono połowy cylindrów, po czym trafił on pod maskę 944.
Modernizacja silnika zmieniła nieco wyważenie jednostki, co w efekcie skutkowało dosyć mocnymi wibracjami i nierówną pracą cylindrów. Problem rozwiązano, stosując dwa wałki równoważące o dwukrotnie większej szybkości pracy niż sam silnik. Dzięki temu zabiegowi udało się osiągnąć kulturę pracy niemalże dorównującą znakomicie wyważonym jednostkom V6.
Porsche 944 było oferowane w wersji coupe oraz jako kabriolet. Auto było tańsze od pozostałych modeli i stało się wyjątkowo popularne. W stosunku do swojego poprzednika – 924, na którym 944 zostało oparte, auto odróżniało się szerszymi błotnikami, tylnym spoilerem, a także zmodyfikowanym układem hamulcowym oraz zawieszeniem.
Wprowadzenie znaczących zmian w 944 nastąpiło w połowie 1985 roku. Auto otrzymało nową deskę rozdzielczą, poprawiono też ergonomię i wentylację kabiny. W opcji pojawiły się podgrzewane i sterowane elektrycznie fotele. Zmodernizowano układ przeniesienia napędu transaxle, dzięki czemu zmniejszyły się generowane przez niego wibracje i hałas pracy.
W 1985 roku wprowadzono również wersję Turbo, która poza sprężarką dostała mocniejsze zawieszenie i skrzynię biegów, szersze opony oraz poprawioną aerodynamikę. Porsche 944 Turbo dysponowało mocą 220 KM. Fabryczny kod wersji Turbo zmieniono na 951.
Dwa lata później, w 1987 roku wypuszczono wersję 944S. Był to pierwszy model z serii 944, którego silnik dostał cztery zawory na cylinder. Można było również kupić od tej pory auto wyposażone w ABS. W kolejnym roku do oferty dołączyła jeszcze mocniejsza wersja Turbo S o mocy 250 KM. W 1989 roku Turbo S zastąpiło standardową wersję Turbo, którą wycofano z oferty. W 1991 roku do gamy wariantów dołączyła wersja Turbo S w nadwoziu Cabrio.
Rok wcześniej – w 1990 roku, rozpoczęto prace nad następcą – 944 S3. Przygotowane zmiany okazały się na tyle zaawansowane, że zdecydowano o stworzeniu całkowicie nowego modelu. Porsche 968 zastąpiło 944, pełniąc od tej pory w ofercie marki rolę 4-cylindrowego modelu.
Jednak klasyczne Porsche 944, w szczególności w wersjach Turbo oraz Turbo S, pozostaje ważnym rozdziałem w historii marki. Model pomógł przetrwać czasy wzmożonego zapotrzebowania na bardziej oszczędne auta z mniejszymi silnikami, zapewniając jednocześnie typową dla marki sportową charakterystykę.