Klasyczny Jaguar XJS to luksusowy model auta sportowego, który był produkowany w latach 1975-1996. Model został oparty na limuzynie XJ i występował w nadwoziu coupe oraz cabrio. Auto było kilkakrotnie modernizowane. W ofercie pojawiały się coraz większe i mocniejsze silniki. Powstało również kilka wersji specjalnych, które cechowały się jeszcze większą ekskluzywnością.
Początkowo pod maską Jaguara XJS umieszczano silnik V12 o pojemności 5,3 litra i mocy 289 KM. Premiera modelu zbiegła się jednak z kryzysem paliwowym i wkrótce gama jednostek została zmodyfikowana o bardziej wydajne silniki dwunastocylindrowe oraz mniejsze jednostki sześciocylindrowe o konstrukcji rzędowej.
Nowa V12 o pojemności 5,3-litra pojawiła się w 1980 roku. Silnik był bardziej ekonomiczny oraz oferował nieco większą moc 295 KM. Auto przeszło wówczas również zmiany wizualne. W ofercie pojawiły się nowe, pięcioramienne obręcze, w górnej części zderzaka umieszczono chromowane wstawki. Na desce rozdzielczej wprowadzono elementy z drewna. Od 1983 roku do oferty dołączyła jednostka R6 o pojemności 3,6-litra i mocy 228 KM.
Jaguar XJS został znacząco przeprojektowany w 1991 roku. W gamie silników pojawiły się 4-litrowe silniki R6. Rok później również wersja cabrio mogła wykorzystywać mniejsze silniki. Wśród jednostek V12 dostępny był silnik 5,3-litra o mocy 284 KM, a także 6-litrowy motor o mocy 318 KM. Zmieniły się również elementy nadwozia, ale nie wprowadzono rewolucji w wyglądzie. Przykładowo, zastosowano większe szyby boczne z tyłu, ale wielkość okna pozostała taka sama. Projektant Geoff Lawson zwrócił uwagę, że są one częścią charakteru modelu XJS.
Produkcję Jaguara XJS zakończono w 1996 roku. Chociaż model pozostawał w ofercie przez ponad 20 lat, to jego klasyczna stylistyka została utrzymana przez cały okres produkcji, pomimo wprowadzanych zmian. Dzięki temu każdy egzemplarz tego samochodu pozostaje ponadczasową ikoną motoryzacji i wciąż budzi zachwyt kolejnych pokoleń miłośników i kolekcjonerów aut z dawnych lat.
W 1986 roku w niektórych salonach oferowano Jaguara XJS cabrio w wersji zmodyfikowanej w firmie karoseryjnej Hess&Eisenhardt. Dokładna liczba wyprodukowanych egzemplarzy nie jest znana, gdyż pożar w fabryce Hess&Eisenhardt zabrał ze sobą dokumentację Jaguara XJS H&E. Szacuje się, że powstało nieco poniżej 900 sztuk tej wersji.
Jeszcze bardziej sportowa wersja specjalna – Jaguar XJR-S została wprowadzona w 1988 roku. Model przygotowała firma JaguarSport należąca do Jaguara oraz firmy TWR. W aucie zastosowano charakterystyczny body kit, a także zawieszenie podnoszące sterowność. Wśród dodatków wizualnych pojawiły się także specjalne wzory felg. W dwóch pierwszych latach – 1988 i 1989, XJR-S wykorzystywał silnik 5,3 litra. We wrześniu 1989 zastąpił go specjalny, 6-litrowy silnik z systemem zarządzania mocą. Znacznie różnił się od 6-litrowego silnika stosowanego w późniejszych latach w standardowych wersjach XJS. XJR-S był produkowany do 1993 roku i oferował moc od 314 do 329 KM.