Jaguar Mark II (MKII) to klasyczny brytyjski samochód luksusowy produkowany przez firmę Jaguar Cars w latach 1959-1967. Model ten był ewolucją wcześniejszego Jaguara Mark I i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych modeli w historii marki.
Jaguar Mark II zadebiutował w 1959 roku jako następca modelu Mark I, który wszedł na rynek w 1955 roku. W porównaniu do swojego poprzednika Mark II wprowadzał szereg ulepszeń, zarówno pod względem wyglądu, jak i technologii. Zmiany obejmowały przestronniejsze i bardziej komfortowe wnętrze, poprawione zawieszenie i lepsze hamulce. W rezultacie Mark II stał się bardziej luksusowy i praktyczny, jednocześnie zachowując sportowy charakter.
Nadwozie Mark II zostało zaprojektowane przez Sir Williama Lyonsa, założyciela i dyrektora firmy Jaguar. Charakteryzowało się eleganckimi, płynnymi liniami, które nadawały samochodowi wyjątkowego wyglądu i były typowe dla stylu brytyjskich samochodów tamtych lat.
Jaguar Mark II był dostępny z różnymi jednostkami napędowymi – silnikami benzynowymi o pojemności 2.5, 3.4 i 3.8 litra. Każdy z nich miał konstrukcję sześciocylindrową. Wersje z silnikiem 3.8 były szczególnie cenione za swoje osiągi – te samochody mogły rozpędzić się do 200 km/h, co było niezwykle imponującym wynikiem jak na lata 60. XX wieku.
Jaguar Mark II odniósł również sukcesy w sporcie motorowym. W latach 60. model ten był często wykorzystywany w wyścigach samochodowych, odnosząc wiele zwycięstw i zaznaczać swoją pozycję jednego z najlepszych sportowych samochodów z ówczesnego okresu.
W 1967 roku produkcja Jaguara Mark II zakończyła się, a na jego miejsce wprowadzono modele 240 i 340, które były ulepszonymi wersjami tego samochodu. Ostatecznie, w 1969 roku, Jaguar zaprezentował model XJ6, który stał się następcą zarówno Mark II, jak i modeli 240 i 340.
Współcześnie Jaguar Mark II jest ceniony przez miłośników klasycznych samochodów za swoją elegancję, unikalny styl oraz wyjątkową historię. Znajduje się on na liście najbardziej pożądanych klasycznych samochodów brytyjskich, a jego wartość na rynku kolekcjonerskim ciągle rośnie.