Jaguar XK to ikoniczna linia samochodów sportowych i GT wyprodukowanych przez brytyjską firmę Jaguar. Historia tej linii sięga 1948 roku, kiedy to zaprezentowano model XK120.
Pierwszy model, XK120, był rewolucyjny – był to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód sportowy swojego czasu, a także najszybszy seryjny samochód na świecie. Napędzał go sześciocylindrowy rzędowy silnik z dwoma wałkami rozrządu w głowicy – była to jedna z najważniejszych konstrukcji w historii Jaguara, wcześniej to rozwiązanie było obecne wyłącznie w samochodach wyścigowych. Model XK120 był dostępny jako roadster oraz coupé.
Następnie, w 1954 roku, Jaguar wprowadził model XK140, który był ewolucją XK120. Stosowano w nim silnik o mocy 192 KM. Łącznie powstało 8884 egzemplarzy XK140. W 1957 roku zadebiutował XK150, który zachowywał sportowy charakter poprzedników i był dostępny z silnikami o mocy 190 i 223 KM.
Po prawie 40 latach przerwy, Jaguar powrócił do linii XK w 1996 roku, prezentując model XK8. Nowy XK był luksusowym samochodem GT dostępnym jako coupé i kabriolet. W odróżnieniu od sześciocylindrowych poprzedników z dawnych lat XK8 był napędzany silnikiem V8, który oferował doskonałe osiągi. Była to zarazem pierwsza konstrukcja V8 stworzona przez Jaguara. W 1998 roku Jaguar wprowadził wersję XKR z kompresorem.
W 2006 roku Jaguar zaprezentował całkowicie nową generację XK, która była jeszcze bardziej sportowa i luksusowa, a zarazem nowoczesna. Nowy model oferował zaawansowane technologie, takie jak aluminiowe nadwozie i adaptacyjne zawieszenie. W 2009 roku wprowadzono XKR-S, który stał się najmocniejszym i najszybszym modelem XK w historii.
Produkcję linii XK zakończono w 2014 roku, ale jej dziedzictwo nadal żyje w obecnych modelach Jaguar. Samochody z linii XK są cenione za swoje piękno, wydajność i luksus. Są to prawdziwe samochody GT, które łączą wyrafinowany komfort z doskonałymi osiągami, a także są uważane za jedne z najbardziej ikonicznych i pamiętnych modeli w historii Jaguar.