Jaguar E-Type to kultowy samochód sportowy, produkowany w latach 1961-1975. Pojazd do dziś określany jest mianem najpiękniejszego samochodu wszech czasów. Mówi się, że projektanci innych marek nadal inspirują się E-Typem przy opracowywaniu nowych modeli. Na rynku amerykańskim model nosił oznaczenie XK-E.
Jaguar E-Type to iście ikoniczny samochód, który ceniony jest do dziś wśród fanów klasycznej motoryzacji. Producent postawił przed projektantem (Malcolm Sayer) zadanie opracowania pojazdu wygrywającego wyścigi i takiego, który miał wzbudzić niemałą sensację na rynku. Dzięki pionierskiemu zastosowaniu zasady aerodynamiki przy budowie nadwozia, cel ten został osiągnięty w stu procentach. Jaguar E-Type bazował na modelu wyścigowym D-Type, który od 1955 r. trzykrotnie wygrywał 24-godzinny wyścig Le Mans.
Podczas prezentacji na salonie motoryzacyjnym w Genewie w 1961 r. samochód okazał się hitem. Parę tygodni później Jaguar niesiony bardzo pochlebnymi opiniami na temat E-Type-a zaprezentował jeszcze dwie wersje – roadstera i opcję nazywaną Fixed Head (z zamkniętym nadwoziem).
Jaguar dzięki modelowi E-Type wyznaczył nowe standardy projektowania i konstruowania pojazdów tego typu. Przednia część samochodu wykonana była z wielorurowego szkieletu, który przykręcany był do nadwozia wykonanego ze stali. Wraz z sukcesami tego auta w wyścigach włodarze marki stworzyli wersję „Lightweight E”, której cała konstrukcja wraz z silnikiem była wykonana z aluminium Dzięki takim rozwiązaniom i posiadaniu aerodynamicznej konstrukcji Jaguar wyprzedził swoich konkurentów o niemal dekadę.
E-Type w początkowej fazie produkcji posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.8 l i mocy wynoszącej prawie 270 KM. W późniejszych etapach do gamy dołączyła jednostka 4.2 również w układzie R6. Dzięki nim samochód ten przyspieszał od 0 do 100 km/h w niecałe 7,5 s i mógł pędzić z prędkością 240 km/h! Biorąc pod uwagę, że mowa tutaj o latach 60. to były to iście niewiarygodne osiągi jak na auto dopuszczone do ruchu ulicznego, które można było kupić w salonie.
W późniejszych latach do oferty dołączył jeszcze większy silnik o pojemności 5.3 l w układzie V12! Dysponował on mocą przekraczającą 270 KM, a czas do „setki” spadł poniżej 7 s. Wraz z tą jednostką wprowadzono także wiele zmian mechanicznych. Samochód zyskał m.in. ulepszone hamulce i wspomaganie kierownicy. Ponadto dostępna była również automatyczna skrzynia biegów, szprychowe koła i co istotne – klimatyzacja.