Saab 96 to jeden z najbardziej ikonicznych modeli w historii szwedzkiego producenta samochodów. Produkowany w latach 1960-1980 Saab 96 był bezpośrednim następcą modelu 93 i był jednym z głównych powodów, dla których marka Saab zyskała międzynarodowe uznanie.
Kluczowym celem Saab 96 była trwałość i niezawodność – cechy, które przyniosły mu sukces nie tylko na rynku konsumenckim, ale również w sportach motorowych. Właściwości te były widoczne w jego konstrukcji, która zawierała wiele innowacji w porównaniu do poprzednika, w tym poprawione zawieszenie i hamulce.
Początkowo Saab 96 był napędzany trzycylindrowym silnikiem dwusuwowym, jednak w 1967 roku wprowadzono czterosuwowy silnik V4 o pojemności 1,5 litra, zapożyczony od Forda Taunus, co znacznie poprawiło osiągi i niezawodność samochodu.
Saab 96 był również powszechnie znany ze swojego nietypowego, aerodynamicznego kształtu, który przypominał „kroplę wody” i przyczyniał się do jego doskonałych właściwości jezdnych. Został zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach północy, z silną konstrukcją i solidnym zawieszeniem oraz układem napędowym.
Saab 96 jest również powszechnie znany ze swoich sukcesów w sportach motorowych, zwłaszcza w rajdach. Szwedzki kierowca Erik Carlsson zdobył międzynarodową sławę, wygrywając w Saabie 96 Rajd Monte Carlo w 1962 i 1963 roku.
W 1980 roku zakończono produkcję Saaba 96, a jego następcą został model 99. Jednak mimo upływu lat, Saab 96 pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych i uznanych modeli marki, cenionym za jego unikalny design, solidność i niezawodność. Dla wielu miłośników motoryzacji Saab 96 stanowi symbol niezależnego ducha i innowacyjności, które były znakiem rozpoznawczym marki Saab.