Saab 900 to klasyka szwedzkiej motoryzacji. Pojazd produkowany był w latach 1978 –1998. Przez ten czas marka zaprezentowała dwie generacje modelu 900, a najbardziej kultowymi wariantami były wersje Turbo i Cabrio. Pierwsza generacja Saaba 900 technicznie bazowała na modelu 99, jednak charakteryzowała się zdecydowanie dłuższą maską silnika.
Saab 900 zaliczyć można do klasy średniej. Już od samego początku produkcji Saab planował ekspansję tego modelu na rynek amerykański. Właśnie dlatego zastosowano w nim wydłużoną maskę, która miała spełniać normy testów zderzeniowych, obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. Saab 900 zdobył wiele nagród, w tym tytuł najczęściej kupowanego pojazdu w roku 1995, nadawany przez magazyn Consumers Digest. Pojazd został uznany także za Samochód Roku 1993 w Finlandii. W 1994 roku Saab 900 zdobył nagrodę Design of the Year, nadawaną przez Automobile Magazine.
Saab 900 od samego początku był samochodem, w którym technologię postawiono na pierwszym miejscu. Jak na tę markę przystało, w modelu 900 zastosowano wiele nietypowych rozwiązań, niespotykanych w innych samochodach konkurencyjnych marek. Na uwagę zasługuje m.in. odwrócona o 180 stopni jednostka napędowa, układ zawieszenia oparty na podwójnych wahaczach i drążku reakcyjnym czy bardzo nietypowo skonstruowana skrzynia biegów, która zamontowana była bezpośrednio pod silnikiem. Taka konstrukcja wraz z miską olejową tworzyła system niezależnego smarowania, dzięki czemu moc z układu korbowego była dostarczana bezpośrednio do silnika, a dopiero później do samej przekładni.
Marka Saab od zawsze kojarzona była z innowacyjnością. Tak też było w przypadku, gdy w świecie motoryzacji coraz mocniej „rozpychała się” technologia turbodoładowania. Szwedzki producent był jednym z pierwszych, który oferował ją w swoich modelach samochodów, począwszy od Saaba 99. Na przestrzeni całej produkcji Saaba 900 powstało kilka wersji silnikowych, różniących się mocą i zastosowanymi rozwiązaniami. Turbodoładowane silniki o pojemności 2.0 l dysponowały mocą od 145 KM do nawet 185 KM w najmocniejszej limitowanej wersji Carlsson. Właśnie takie warianty modelu 900 są najczęściej poszukiwane przez miłośników klasycznej motoryzacji.
Model cabrio to dość rzadka spotykana wersja tego samochodu. Powstało jedynie niespełna 50 tys. egzemplarzy na prawie milion wyprodukowanych Saabów 900. Prototyp tego wariantu opracowany został przez firmę American Sunroof Company. Samochód w wersji bez dachu – szczególnie za oceanem – okazał się hitem sprzedażowym, na który prowadzone były zapisy, a czas oczekiwania wynosił nawet 3 lata! Auto w tej wersji oferowane było z silnikiem 2.0 i mocą 175 KM, które oczywiście było wspomagane przez wspomniany wcześniej układ turbodoładowania.