Wartburg 311 to klasyczny samochód produkowany w Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD) w latach 1956-1965. Jego historia jest nieodłącznie związana z dziejami wschodnioniemieckiej motoryzacji oraz czasami zimnej wojny, gdy NRD próbowała nadążyć za zachodnimi sąsiadami w dziedzinie przemysłu samochodowego.
Wartburg 311 był produkowany przez niemiecką firmę Automobilwerk Eisenach, która przed wojną była odpowiedzialna za produkcję samochodów BMW. Po podziale Niemiec na strefy okupacyjne, zakłady w Eisenach znalazły się w radzieckiej strefie wpływów, co oznaczało konieczność zmiany profilu produkcji oraz adaptacji do nowych realiów. W efekcie, w 1956 roku, zaprezentowano Wartburga 311, który miał być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na samochody w NRD oraz konkurencyjną ofertą na rynku wschodnioeuropejskim.
Wartburg 311 był średniej wielkości samochodem, który oferował dosyć przestronne i wygodne wnętrze, a jednocześnie miał nowoczesną, atrakcyjną ówcześnie sylwetkę. Wyróżniającymi elementami designu były okrągłe reflektory, chromowane ozdoby oraz charakterystyczna linia dachu. Wnętrze samochodu, choć proste, było funkcjonalne i wyposażone w niezbędne elementy, takie jak radio czy ogrzewanie.
Napęd Wartburga 311 stanowił dwusuwowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 900 cm³ i mocy 37 koni mechanicznych. Choć ten rodzaj jednostki napędowej był typowy dla ówczesnej produkcji wschodnioeuropejskiej, to jednak dzięki stosunkowo niskiej masie samochodu oraz jego aerodynamicznej sylwetce, Wartburg 311 oferował zadowalające osiągi i zużycie paliwa.
Wartburg 311 był produkowany w wielu wersjach nadwoziowych, takich jak sedan, kombi, kabriolet czy pick-up. Wyjątkowym modelem był 311/9 Kübelwagen, czyli lekki samochód terenowy wykorzystywany przez wojsko oraz służby ratownicze. W sumie, w ciągu 9 lat produkcji, wyprodukowano ponad 250 tysięcy egzemplarzy Wartburga 311 w różnych wersjach nadwozia.
W 1965 roku produkcję Wartburga 311 zakończono, a na jego miejsce wprowadzono następcę – model Wartburg 353. Nowy samochód wprowadzał szereg ulepszeń, takich jak bardziej zaawansowany silnik, lepsze zawieszenie oraz nowocześniejszy design. Niemniej jednak to właśnie Wartburg 311 pozostał symbolem niemieckiej motoryzacji z czasów NRD oraz jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów z tego okresu.
Dziś klasyczne egzemplarze Wartburga 311 są doceniane przez kolekcjonerów oraz miłośników motoryzacji, którzy chcą zachować pamięć o tym nietypowym samochodzie z epoki zimnej wojny. Jego niepowtarzalny design, historia oraz ciekawostki związane z produkcją w NRD sprawiają, że Wartburg 311 jest unikatowym zabytkiem, który przyciąga uwagę na wystawach oraz zlotach.
Warto również zauważyć, że Wartburg 311 odegrał ważną rolę w rozwoju przemysłu samochodowego w NRD, umacniając pozycję firmy Automobilwerk Eisenach jako jednego z najważniejszych producentów samochodów w bloku wschodnim. Choć historia Wartburga 311 kończy się wraz z zakończeniem jego produkcji, to jednak jego wpływ na niemiecką motoryzację oraz kulturę samochodową jest niezaprzeczalny.
Wartburg 311 to samochód o niezwykłej historii, której korzenie sięgają czasów zimnej wojny oraz rywalizacji między NRD a krajami zachodnimi. Jego niezapomniany design oraz szeroka gama wersji nadwoziowych sprawiają, że pozostaje jednym z najbardziej interesujących samochodów klasycznych, który przyciąga uwagę zarówno miłośników motoryzacji, jak i osób zainteresowanych historią.