Wartburg 1.3, który zadebiutował w 1988 roku, był ostatnim wcieleniem marki Wartburg, przedstawiciela wschodnioniemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Zaprojektowany i wyprodukowany w Eisenach w NRD był zauważalnym odstępstwem od poprzednich modeli marki, w których stosowano silniki dwusuwowe. Wartburg 1.3, jak sugeruje nazwa, był wyposażony silnik o pojemności 1.3 litra. Jednostka dostarczana przez Volkswagena wyróżniała się czterosuwowym cyklem pracy, co było przełomem dla marki.
Nowoczesny czterosuwowy silnik, wprowadzony w ramach modernizacji, był odpowiedzią na coraz bardziej rygorystyczne europejskie normy emisji. W rezultacie Wartburg 1.3 oferował znacznie lepszą ekonomię paliwa i niższe emisje w porównaniu do jego dwusuwowych poprzedników.
Wnętrze samochodu było przestronne, a do wyboru były różne wersje nadwozia, w tym sedan, kombi i pickup. Niemniej jednak jego nowoczesność i ulepszenia nie były w stanie uratować Wartburga przed zmianami politycznymi, które przyniósł upadek Muru Berlińskiego i zjednoczenie Niemiec. Produkcja została zakończona w 1991 roku, kiedy to fabryka w Eisenach została przejęta przez Opla.
Mimo że produkcja Wartburga 1.3 była krótka, to samochód ten zdobył uznanie za swoje przestronne wnętrze i niskie koszty eksploatacji. Do dziś jest ceniony przez miłośników samochodów klasycznych, zwłaszcza w Niemczech, gdzie jest postrzegany jako ważny symbol historycznej ery motoryzacji.