Renault 5 to prawdziwa legenda francuskiej motoryzacji! Ten mały samochód miejski nie tylko zmotoryzował Francję, lecz także przyczynił się do wielu sukcesów w rajdach samochodowych! Produkowany był w latach 1972-1985 i przez ten czas z taśm produkcyjnych zjechało prawie 5,5 miliona egzemplarzy.
Renault 5 był doceniany przede wszystkim za przestronne wnętrze. Za wyborem „piątki” przemawiał także spory bagażnik, dodatkowo powiększony dzięki przeniesieniu koła zapasowego pod maskę silnika. Renault 5 był doceniany zarówno przez Panie, jak i Panów. Te pierwsze szczególnie chwaliły sobie łatwość manewrowania w mieście i bezproblemowy dostęp do przestrzeni ładunkowej, a drudzy cenili sportowe osiągi, szczególnie dostępne w mocniejszych wariantach.
W Renault 5 początkowo do napędu służył czterocylindrowy silnik 0,8 l o mocy 36 KM, a także 44 konna jednostka o pojemności 1l. W drugiej połowie lat 70. do gamy dołączyły silniki 1.3 (42/55/63 km) i 1.4 (59/60 KM).
Nie można także nie wspomnieć o sportowych odmianach tego małego samochodu. Wśród niezwykle popularnych wersji sportowych warto przytoczyć Renault R5 Alpine (Gordini), które rozwijało moc 93 KM z silnika 1.4. Dzięki rywalizacji tego modelu w rajdach samochodowych dostaliśmy także najmocniejszą odmianę tego samochodu, jaką było legendarne Renault 5 Turbo 1. Posiadał on jednostkę napędową umieszczoną centralnie i napęd na tylne koła! Auto napędzane było 1,4 litrowym silnikiem o mocy w cywilnej wersji, która wynosiła 160 KM. Jako ciekawostkę można dodać, że rajdowe odmiany (w zależności od klasy) generowały od 180 do nawet 350 KM!
Renault zachęcone wysoką sprzedażą „piątki” w Europie swoich sił postanowiło spróbować także na rynku południowoamerykańskim. W 1976 roku zadebiutował model Le Car, będący kopią Renault 5. Był on sprzedawany pod brandem AMC. W Europie natomiast dużą popularnością cieszył się wariant EBS cabrio, zaprezentowany w 1989 roku. Pojazd produkowany był bezpośrednio przez firmę EBS i bazowo powstawał z kierownicą po prawej stronie. Mówiąc o niecodziennych wersjach Renault 5, należy wspomnieć także o wariancie Express, na niektórych rynkach nazywanym Extra lub Rapid. Był to mały, dystrybucyjny furgon, szczególnie doceniany przez mikroprzedsiębiorców.