Klasyczny samochód Renault 4CV to model, który na zawsze zapisał się w historii motoryzacji. Produkowany od 1947 do 1961 roku 4CV jest uznawany za pierwszy prawdziwie masowy samochód francuski, który pomógł odrodzić francuską gospodarkę w latach powojennych.
Ten mały samochód został zaprojektowany w tajemnicy podczas II wojny światowej przez grupę inżynierów Renault, którzy przeciwstawiali się poleceniom niemieckiego zarządu fabryki, aby produkować tylko pojazdy wojskowe.
Renault 4CV jest charakterystyczne dzięki swojemu kompaktowemu, zaokrąglonemu kształtowi, który przysporzył mu we Francji wiele sympatycznych przezwisk, takich jak „La motte de beurre” (kostka masła), z powodu kształtu i popularnej żółtej barwy, wynikającej z nadmiaru farby używanej do malowania autobusów po wojnie. Inne przezwiska to „Renault Hochzeitswagen” (wóz ślubny) w Niemczech i „Corremosca” (Muchobieżka) we Włoszech.
Pod maską Renault 4CV krył się czterocylindrowy silnik o pojemności 748 cm³, który mimo swojej skromnej wielkości pozwalał na zadowalające osiągi. Napęd był przenoszony na tylną oś. Wersja standardowa generowała moc 21 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 100 km/h. Nie były to może oszałamiające liczby, ale były więcej niż wystarczające dla typowego użytkownika w tamtych czasach.
Ceniony za swoją ekonomiczność, niezawodność i praktyczność, Renault 4CV jest dziś pamiętany jako samochód, który zapewnił mobilność milionom osób i przyczynił się do ożywienia powojennej Europy. Bez wątpienia zasługuje na miano klasycznego samochodu, zarówno dla miłośników marki Renault, jak i dla każdego, kto interesuje się historią motoryzacji.