Peugeot 306 to samochód, który zyskał ogromną popularność w latach 90. XX wieku. Jego debiut miał miejsce w 1993 roku, a jego produkcja trwała aż do 2002 roku. Model zyskał uznanie w wielu krajach na całym świecie. Dzięki użyteczności połączonej z ekonomią model 306 zdobył serca wielu miłośników motoryzacji.
Peugeot 306 został zaprojektowany przez zespół stylistów pod przewodnictwem Murat Günak'a, który stworzył nowoczesne i dynamiczne linie nadwozia tego auta. Sylwetka Peugeota 306 wyróżniała się nie tylko ciekawym wyglądem, ale także funkcjonalnością. W ofercie pojawiły się różne warianty nadwoziowe – 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kabriolet oraz kombi.
Klasyczny Peugeot 306 mógł wykorzystywać silniki benzynowe o pojemnościach od 1,1 do 2,0 l, które oferowały moc od 75 do 167 KM. Natomiast diesle o pojemnościach od 1,9 do 2,0 l dostarczały od 68 do 90 KM. Wersja GTi, która zyskała największe uznanie wśród miłośników sportowej jazdy, wyposażona była w najmocniejszy silnik 2,0 l 167 KM.
Peugeot 306 był również wyjątkowy pod względem technologii stosowanych w jego wnętrzu. Przestronne, ergonomicznie zaprojektowane wnętrze oferowało wysoki komfort jazdy dla wszystkich pasażerów. W standardzie można było znaleźć takie elementy jak wspomaganie kierownicy, centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby. W zależności od wersji można było również liczyć na klimatyzację, ABS czy poduszkę powietrzną dla kierowcy.
Jednym z głównych powodów sukcesu Peugeot 306 było jego wyjątkowe prowadzenie. Samochód słynął z precyzyjnego układu kierowniczego, dobrze zestrojonego zawieszenia oraz odpowiedniego rozkładu masy. Wszystko to sprawiało, że 306 był wyjątkowo przyjemny w codziennej eksploatacji.
Warto także wspomnieć o sukcesach 306 na torach wyścigowych oraz w rajdach. Peugeot 306 Maxi to jedna z najbardziej znanych wersji rajdowych tego modelu, która odniosła liczne zwycięstwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystanie tego samochodu w zawodach sportowych potwierdziło jego wyjątkowe możliwości.
W 1997 roku wprowadzono facelifting modelu, który przyniósł szereg zmian stylistycznych, głównie z przodu pojazdu. Reflektory i atrapa chłodnicy zostały delikatnie przemodelowane, co dodało 306 bardziej nowoczesnego wyglądu. Wnętrze również przeszło drobne zmiany, głównie w zakresie użytych materiałów i wykończenia.
W 1999 roku Peugeot wprowadził do oferty wersję D-Turbo, która zyskała uznanie za niskie zużycie paliwa. Wyposażona w turbodoładowany silnik 2,0 HDi o mocy 90 KM, D-Turbo potrafiła zaskoczyć swoją elastycznością i dynamicznymi przyspieszeniami. Był to pierwszy silnik koncernu wyposażony we wtryski common rail.
Produkcję Peugeota 306 zakończono w 2002 roku, a jego miejsce zajął nowy model – Peugeot 307. Jednak 306 na stałe wpisał się w historię marki i do dziś pozostaje docenianym modelem. Przez dziewięć lat produkcji powstało ponad 2,8 miliona egzemplarzy tego samochodu, a niektóre z nich wciąż można spotkać na drogach.