Pontiac Firebird to klasyczny model typu pony car, który powstawał w latach 1967-2002. Przez ten czas zaprezentowano cztery generacje tego samochodu. Model stał się również gwiazdą ekranu, auto w odmianie Trans Am wystąpiło w filmie „Mistrz kierownicy ucieka”, a w serialu „Nieustraszony” ten klasyczny model wykorzystywał sztuczną inteligencję nazwaną K.I.T.T. (Knight Industries Two Thousand).
Pierwsza generacja Pontiaca Firebird powstawała do 1969 roku. Poszczególne roczniki różniły się między sobą. Wersja na 1968 cechowała się m.in. zmienionym położeniem kierunkowskazów oraz dodatkowymi lampami obrysowymi, a także innymi elementami zawieszenia. Zastosowano również mocniejsze silniki. Firebird I z ostatniego rocznika miał znacznie zmodernizowane nadwozie o poprawionej ergonomii oraz wspomaganie kierownicy o zmiennym przełożeniu. W 1969 roku po raz pierwszy pojawiła się również odmiana Trans Am.
Druga generacja Firebirda pojawiła się w 1970 roku. Podobnie jak w poprzedniku pod maską znalazły się silniki 6- i 8-cylindrowe. Auto było również stale udoskonalane. W 1971 roku dodano fotele kubełkowe oraz dłuższe drzwi ułatwiające wsiadanie. Rok później rynek samochodów w USA dotknął kryzys. Nowe przepisy wymusiły wzmocnienie pasa przedniego i modernizację silników, która obniżała moc maksymalną.
Firebird przetrwał trudny okres. W 1974 roku dostosowano zderzaki modelu do nowych przepisów federalnych. Zmieniono przy tym linię tylnego zderzaka oraz dodano lampy tylne ze zintegrowanymi światłami: stopu, cofania oraz kierunkowskazami. W kolejnym roczniku kierunkowskazy przeniesiono ze zderzaka na atrapę chłodnicy. W każdej wersji silnikowej pojawił się katalizator. Przywrócenie topowej wersji silnikowej o oznaczeniu 455 pozwoliła odzyskać popularność modelu i jego produkcja wzrosła. W 1976 pojawiły się dwie edycje limitowane: Black Trans Am oraz Gold Trans Am.
W 1977 roku model został znacznie zmodernizowany, pojawiły się m.in. cztery kwadratowe reflektory oraz jednoczęściowy zderzak przedni. W tym roku również Firebird Trans Am wystąpił w filmie „Mistrz kierownicy ucieka”. W efekcie odmiana Trans Am stanowiła niemal połowę sprzedaży Firebirda. W kolejnych latach auto w dalszym ciągu modernizowano, a w 1982 roku pojawił się całkowicie nowy model.
Trzecia generacja Pontiaca Firebird w wersji Trans Am pojawiła się w tym samym roku, co serial „Nieustraszony”, w którym modelem wyposażonym w sztuczną inteligencję jeździł David Hasselhoff. Auto było lżejsze od poprzednika i zdecydowanie bardziej nowoczesne. Jego sylwetka stała się opływowa i dynamiczna. Z przodu wprowadzono kolumny MacPhersona, co w rezultacie zaowocowało znaczną poprawą właściwości jezdnych.
Trzecia generacja klasycznego Pontiaca Firebird była wciąż rozwijana tak jak poprzednie odsłony tego modelu. W 1992 roku zastąpił ją Firebird czwartej generacji, który był jednocześnie ostatnim wcieleniem tego samochodu.