Wystaw

Nissan Skyline

Historia samochodów Nissan Skyline rozpoczyna się w latach 50. XX wieku. Pierwsza generacja tych ikonicznych samochodów, zwanych też „Hakosuka”, zadebiutowała w 1957 roku. Wówczas jednak były to pojazdy marki Prince, a nie Nissan. Należy pamiętać, że Nissan przejął Prince Motor Company w 1966 roku, co doprowadziło do dalszego rozwoju i popularyzacji serii Skyline.

Znaleźliśmy 2 ogłoszeń
Nissan Skyline R32 GTR 1994
Nissan Skyline R32 GTR - 1994
Kraków 191 000 KM
144 990 zł
Nissan Skyline R32 GTR 1993
Nissan Skyline R32 GTR - 1993
Barcin 193 000 KM
98 999 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
Nissan Skyline - legenda

Pierwszy Skyline, oznaczony jako ALSI-1, był luksusowym sedanem, który wyróżniał się przede wszystkim swoim wyglądem. Pod maską kryła się 1,5-litrowa jednostka R4 o mocy 60 koni mechanicznych. W 1961 roku wprowadzono drugą generację Skyline, oznaczoną jako S50. Poza drobnymi zmianami stylistycznymi pojazd otrzymał także nowy silnik o pojemności 1,9 litra o mocy 91 koni mechanicznych.

Nissan Skyline – cesarz japońskiej motoryzacji

Najbardziej pamiętną generacją jest jednak trzecia „Hakosuka” GT-R, która zadebiutowała w 1969 roku. Oznaczona jako PGC10, pojawiła się jako czterodrzwiowy sedan, a rok później jako dwudrzwiowe coupé (KPGC10). GT-R był napędzany przez sześciocylindrowy silnik S20 o pojemności dwóch litrów, który generował 160 koni mechanicznych. Ten model odniósł wiele sukcesów w wyścigach samochodowych, co przyczyniło się do jego legendarnego statusu.

Kolejna, czwarta generacja Skyline (C110) została wprowadzona w 1972 roku. Po raz pierwszy w historii modelu samochód był dostępny w różnych wariantach nadwoziowych, w tym jako sedan, coupé i kombi. Wersja GT-R otrzymała kod KPGC110, lecz z powodu kryzysu naftowego w latach 70. produkcję tego modelu ograniczono do zaledwie 197 sztuk.

Piąta generacja Skyline (C210) zadebiutowała w 1977 roku, oferując bardziej zaokrąglone linie nadwozia. W tej generacji sportowa wersja GT-R nie była już dostępna, a najmocniejszy model to 2000GT-ES, z 2,0-litrowym silnikiem sześciocylindrowym, który zapewniał 145 KM.

W 1981 roku pojawiła się szósta generacja Skyline (R30), która przyniosła powrót do sportowego dziedzictwa modelu. Oferowano wiele wariantów silnikowych, w tym wersje RS z silnikiem FJ20ET o mocy 205 koni mechanicznych. Warto wspomnieć, że popularność tego modelu wzrosła także za sprawą japońskskiego serialu telewizyjnego „Seibu Keisatsu”, gdzie samochód odgrywał rolę policyjnego pojazdu.

Następnie, w 1985 roku, światło dzienne ujrzała siódma generacja Skyline (R31), wprowadzająca nowoczesne technologie, takie jak system HICAS (High Capacity Actively Controlled Steering). Napędzała go jednostka oznaczona kodem RB20DET – 2-litrowy, sześciocylindrowy rzędowy silnik z turbodoładowaniem. W 1987 roku wprowadzono model GTS-R, będący odpowiedzią na sportowe auta z Europy. Ograniczono jego produkcję do 800 egzemplarzy, co tylko zwiększyło jego atrakcyjność w oczach kolekcjonerów.

Nissan Skyline GT-R – najbardziej uznana wersja Skyline’ów z dawnych lat

W 1989 roku zadebiutowała ósma generacja Skyline (R32), która zyskała status legendy na rynku samochodów sportowych. To właśnie w tej generacji, GT-R powrócił do oferty, z potężnym rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,6 litra z dwoma turbosprężarkami (RB26DETT), który generował 276 koni mechanicznych. Ten model zdobył liczne tytuły w wyścigach, zarówno w Japonii, jak i na całym świecie, co przyczyniło się do utrzymania jego legendarnego statusu.

Kolejne generacje Skyline, R33 (1993-1998) i R34 (1999-2002), kontynuowały tradycje swoich poprzedników, dając fanom jeszcze więcej powodów do zachwytu. R33 GT-R wprowadzał usprawnienia aerodynamiczne oraz zawieszenia, podczas gdy R34 GT-R, ostatni z prawdziwych Skyline GT-R, zyskał kultowy status, nie tylko dzięki swoim osiągom, ale również dzięki występom w popularnej serii filmów „Szybcy i Wściekli”.

Warto dodać, że w 2001 roku Nissan zdecydował się oddzielić serię GT-R od linii Skyline, co zaowocowało debiutem niezależnego modelu Nissan GT-R (R35) w 2007 roku. Mimo że współczesne modele Skyline nadal są produkowane, dla wielu miłośników samochodów historia Skyline kończy się na generacji R34.

Dawne modele Nissan Skyline pozostają nie tylko ważnym elementem historii japońskiego przemysłu motoryzacyjnego, ale także symbolem kultury samochodowej i ikoną tuningu. Kierowcy i kolekcjonerzy na całym świecie cenią sobie te samochody za wyjątkowe osiągi, wygląd oraz emocje, jakie dają za kierownicą.