Audi 100 to model samochodu klasy średniej-wyższej, produkowany przez niemiecką markę Audi, należącą obecnie do koncernu Volkswagen Group. Historia modelu rozpoczyna się w latach 60. XX wieku i obejmuje cztery generacje, które były produkowane aż do lat 90.
Pierwsza generacja Audi 100 zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 1968 roku. Model oznaczony symbolem C1 był wynikiem prac m.in. Ferdinanda Piëcha, wnuka Ferdinanda Porsche, który był kluczowym inżynierem w zespole Audi. Pierwotnie samochód był dostępny jako 4-drzwiowy sedan, a w 1969 roku wprowadzono również wersję coupé. Pierwsza generacja Audi 100 oferowała różne jednostki napędowe, począwszy od 1,8-litrowego silnika o mocy 80 KM, a kończąc na 1,9-litrowym silniku z 115 KM.
Druga generacja Audi 100, oznaczana jako C2, zadebiutowała w 1976 roku. Model wprowadził nowoczesne zmiany stylistyczne oraz technologiczne. C2 było dostępne w trzech wariantach nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi (Avant) oraz 2-drzwiowe coupé. Jednym z głównych osiągnięć drugiego pokolenia Audi 100 było wprowadzenie na rynek pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z napędem quattro – wersja ta zadebiutowała w 1980 roku. W ofercie silnikowej pojawiły się jednostki benzynowe o pojemnościach od 1,6 do 2,2 litra, a także pierwsze w historii Audi 100 silniki wysokoprężne.
Trzecia odsłona Audi 100, oznaczona jako C3, zadebiutowała w 1982 roku. Produkcja tej generacji trwała w Europie do 1991 roku. C3 wprowadzało wiele innowacji technologicznych, w tym aerodynamiczną karoserię o współczynniku oporu Cx wynoszącym tylko 0,30, co było znakomitym wynikiem w tamtych czasach. Aerodynamiczny kształt karoserii przełożył się na przydomek „Cygaro”, którym określano trzecią generację Audi 100. Wprowadzono także innowacyjne rozwiązania, takie jak system ABS, napęd quattro oraz nowoczesne silniki, w tym 5-cylindrowe jednostki benzynowe oraz turbodiesle.
Czwarta i ostatnia zarazem generacja Audi 100, oznaczona jako C4, zadebiutowała w 1990 roku. Kontynuując tradycję poprzednich generacji, Audi 100 C4 wprowadzało liczne ulepszenia stylistyczne, technologiczne oraz związane z bezpieczeństwem. Pojawiły się między innymi poduszki powietrzne oraz wzmacniane boczne belki drzwi. C4 było oferowane jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowe kombi (Avant).
W gamie silnikowej dostępne były jednostki benzynowe o pojemnościach od 2,0 do 2,8 litra, a także wysokoprężne silniki o pojemnościach 2,4 i 2,5 litra. W 1992 roku wprowadzono model Audi S4, który bazował na C4 i był wyposażony w 2,2-litrowy silnik turbo o mocy 230 KM, później zastąpiony przez jednostki V8 o pojemności 4,2 litra i mocy dochodzącej do 290 KM.
Produkcja Audi 100 zakończyła się w 1994 roku, a następcą modelu zostało Audi A6, które kontynuowało filozofię projektowania i technologiczną ewolucję swojego poprzednika, stając się jednym z kluczowych modeli w gamie Audi. Choć Audi 100 zniknęło z rynku, jego wpływ na rozwój marki Audi oraz na przemysł motoryzacyjny jako całość pozostaje niezaprzeczalny. Model odegrał kluczową rolę w historii marki Audi, wprowadzając na rynek wiele innowacji i wyznaczając standardy dla przyszłych modeli. Samochód ten zyskał uznanie zarówno wśród kierowców, jak i ekspertów branżowych, co przyczyniło się do wzrostu popularności marki Audi na świecie.