Historia modelu Land Rover Defender sięga 1948 roku, kiedy to brytyjska firma Rover wprowadziła na rynek swój pierwszy model terenowy o nazwie Land Rover Series I. Pomysłodawcą tego pojazdu był Maurice Wilks, inżynier Rovera, który chciał stworzyć prosty i wytrzymały samochód, zdolny do jazdy w trudnych warunkach terenowych. Głównym źródłem inspiracji był amerykański Jeep Willys używany podczas II wojny światowej.
Model Serii I zadebiutował z prostokątną, stalową ramą oraz aluminiową karoserią. Prosty projekt i solidna konstrukcja sprawiały, że pojazd był łatwy w naprawie i utrzymaniu. W miarę upływu czasu, Land Rover wprowadzał zmiany do swojej serii terenowych modeli, wprowadzając kolejne generacje: Serię II, IIa oraz III. W latach 70. i 80. Land Rover stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów terenowych na świecie, używanym w różnych celach, od rolniczych po wojskowe.
W 1983 roku Land Rover wprowadził na rynek model o nazwie Land Rover 110, który zastąpił Serię III. Samochód ten otrzymał udoskonaloną konstrukcję oraz nowocześniejsze jednostki napędowe. Rok później, w 1984 roku, zadebiutował mniejszy model Land Rover 90, który również był następcą Serii III.
Po raz pierwszy Defender zadebiutował w 1990 roku, kiedy Land Rover zdecydował się na wprowadzenie nowej nazwy dla swojego terenowego modelu. Wówczas powstały wersje Defender 90 i Defender 110, których nazwy pochodziły od długości rozstawu osi (90 cali dla wersji 90, 110 cali dla wersji 110). Wprowadzenie nowej nazwy miało na celu odróżnienie modelu Defender od innych linii produktów, takich jak Range Rover i Discovery.
Defender stał się synonimem niezawodności i wytrzymałości, dzięki swojej prostocie, trwałości oraz zdolności do pokonywania trudnych przeszkód terenowych. Przez lata istnienia, Land Rover wprowadzał liczne ulepszenia i zmiany w Defendrze, jak m.in. nowe silniki, modernizacje zawieszenia czy układu kierowniczego. Ultraterenowy charakter samochodu pozostawał jednak niezmienny.
Klasyczny Land Rover Defender cieszy się ogromnym uznaniem wśród miłośników samochodów terenowych. Wyjątkowy charakter tego modelu, zdolności off-roadowe oraz ogromna wszechstronność sprawiają, że na zawsze pozostanie on symbolem brytyjskiej motoryzacji. Produkcję klasycznego Defendera z dawnych lat zakończono dopiero w 2016 roku, wciąż można spotkać jego egzemplarze na drogach i szlakach terenowych na całym świecie.
W latach 90. i na początku XXI wieku Defender był oferowany z różnymi jednostkami napędowymi, zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Wśród silników benzynowych dostępne były jednostki 2,25 l, 2,5 l oraz V8 o pojemnościach 3,5 i 4,0, które były dostępne w różnych wersjach mocy. Natomiast w przypadku silników wysokoprężnych, Defender był wyposażany w jednostki o pojemnościach 2.25 l, 2.5 l oraz 2.5 l Turbo Diesel. Warto wspomnieć również o silnikach 200 Tdi oraz 300 Tdi.
Defender był dostępny w różnych wersjach nadwoziowych, takich jak krótkie 90, dłuższe 110, czy nawet wersje 130 z jeszcze większym rozstawem osi, które były przeznaczone do cięższych zastosowań. Oprócz wersji osobowych, Land Rover oferował również wersje pick-up, furgon, czy specjalistyczne, takie jak strażackie czy ratownicze.
Stary Defender był używany również w zawodach off-roadowych, takich jak Camel Trophy czy G4 Challenge, gdzie uczestnicy mieli okazję sprawdzić zdolności i wytrzymałość tego legendarnego samochodu terenowego. Współczesne modele Defendera są nadal użytkowane przez różne organizacje. Mimo wprowadzenia na rynek nowego Land Rovera Defender klasyczna generacja tego modelu wciąż ma swoich wiernych fanów i entuzjastów. Defender na zawsze pozostaną ikoną brytyjskiej motoryzacji i symbolem niezawodności, trwałości oraz wyjątkowych zdolności terenowych.