Jawa 350 to motocykl szosowo-turystyczny, produkowany przez czeskie przedsiębiorstwo Jawa. Historia tego modelu sięga jeszcze 1934 roku, kiedy to zaprezentowano model 350 SV. Był on produkowany jedynie przez rok, a swoich nabywców znalazło 2004 sztuki. Jawa 350 zadebiutowała w 1962 roku i była oferowana aż do 1974 roku.
Jawa 350 była niezwykle popularna nie tylko w Czechosłowacji, lecz także w innych krajach tzw. bloku wschodniego. W naszym kraju motocykle Jawa były doceniane za swoją niezawodność, łatwość samodzielnej naprawy i tanie części zamienne. Na uwagę zasługuje fakt, że motocykl Jawa po mniejszych i większych modernizacjach produkowany był do 1991. Zamówienia na ten motocykl były tak duże, że czeskie fabryki jeszcze w 1993 roku kończyły modele zakupione dwa lata wcześniej.
Czechosłowacka konstrukcja charakteryzowała się bardzo dobrymi osiągami jak na lata, w których była produkowana. Silnik tego motocykla to dwusuwowa jednostka o dwóch cylindrach. Moc wynosiła maksymalnie 26 KM, a to wszystko przy wadze 170 kg. Dzięki takiemu połączeniu osiągi były na zadowalającym poziomie. Zwłaszcza jeśli mówimy o latach 80. w krajach tzw. bloku wschodniego. Przyspieszenie do „setki” tego motocykla wynosiło 10 sekund, a dzięki czterobiegowej skrzyni biegów, prędkość maksymalna wynosiła około 130 km/h.
Chociaż sama Jawa 350 produkowana była przez 12 lat, następcy tego motocykla, a właściwie jego zmodernizowane wersje, dostępne były w sprzedaży do końca lat 90. Łącznie na rynek wypuszczono 14 wariantów tego motocykla szosowo-turystycznego, a ostatnia z nich była dostępna w sprzedaży jeszcze w 2017 roku! Mowa tu o Jawie 350 OHC. Model ten spełnia normy Euro 5, więc z powodzeniem mógł być sprzedawany na terenie Unii Europejskiej. Pod modelem Jawa CL 350 Perlak producent z Czech nadal sprzedaje „wnuczka” kultowej 350-tki, jednak obecnie motocykl ten nie ma zbyt wiele wspólnego z jednośladem z lat 60.
Co ciekawe, Jawa 350 praktycznie w niezmienionej formie produkowana jest na rynek Ameryki Łacińskiej do dzisiaj. Jest to możliwie dzięki niższym normom emisji spalin w porównaniu z innymi kontynentami. Klienci z tamtych regionów doceniają prostotę konstrukcji i niezawodność, które są wręcz niezbędne w warunkach, w jakich muszą pracować te jednoślady.