Wystaw

Citroen DS

Citroen DS to francuska motoryzacja lat 60. w pigułce. Model zaprezentowany został w 1955 roku i produkowany był aż do 1975 roku. Pomysł opracowania opływowego pojazdu „przyszłości” zrodził się w głowach konstruktorów Citroena jeszcze w 1938 roku, jednak prace nad modelem DS zostały niestety przerwane przez wybuch II wojny światowej.

Znaleźliśmy 4 ogłoszeń
Citroen DS 21 Pallas 1967
Citroen DS 21 Pallas - 1967
Poznań 43 500 KM
126 800 zł
Citroen DS 23 Berline Carb Pallas 1973
Citroen DS 23 Berline Carb Pallas - 1973
Langeskov 74 745 KM
109 000 zł
Citroen DS 1972
Citroen DS - 1972
Wrocław 83 384 KM
150 000 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
Citroen DS - legenda

Projekt Citroena DS był na tyle futurystyczny, że niewiele osób sądziło, iż trafi on do seryjnej produkcji. Za wizualne i konstrukcyjne aspekty tego pojazdu odpowiadali: Flaminio Bertoni, André Lefèbvre i Paul Magès. Ten pierwszy zaprojektował nadwozie, drugi popracował nad jego aerodynamiką, a trzeci skonstruował samopoziomujące zawieszenie hydropneumatyczne. Citroen DS produkowany był w wersji fastback, sedan, kombi i cabrio. Stary Citroen DS był rozwinięciem koncepcji Traction Avant. Łącznie sprzedano niespełna 1,5 mln egzemplarzy tego samochodu.

Citroen DS 1970
Citroen DS - 1970
Warszawa 120 000 KM
74 900 zł

Citroen DS – auto wyprzedzające swoje czasy

Debiut tego samochodu na targach motoryzacyjnych w Paryżu 6 października 1955 wywołał niemałe poruszenie w branży motoryzacyjnej. Nieszablonowy design i zaimplementowane rozwiązania techniczne sprawiły, że już w momencie prezentacji zaczęły wpływać zamówienia na ten model.

Nowatorskie jak na tamte czasy zawieszenie hydropneumatyczne okazało się niemałą bolączką tego samochodu, które wraz z innymi przypadłościami „chorób wieku dziecięcego” nowych aut, sprawiły, że początkowy zachwyt konsumentów nieco przygasł. Układ hydropenumatyczny miał problemy z utrzymywaniem odpowiedniego ciśnienia, a zastosowany płyn LHV doprowadzał do uszkodzeń uszczelnień gumowych. Citroen DS miał także problemy z jakością zastosowanych blach karoseryjnych – były one podatne na korozję. Wnętrze pojazdu natomiast bardzo się nagrzewało, przez co użyty plastik osiągał bardzo dużą temperaturę. W samochodzie szwankowała także elektronika. Producent jednak nie pozostał na te problemy obojętny i bardzo szybko je usunął.

Stary Citroen DS – doceniany przez specjalistów na całym świecie

Citroen DS był zdobywcą wielu prestiżowych nagród. Pojazd zajął trzecie miejsce w konkursie Car of the Century, organizowanym przez Global Automotive Elections Foundation, został uznany przez magazyn Classic & Sports Car za najpiękniejszy projekt samochodu osobowego wszech czasów, a w 2005 roku dziennikarze gazety Automobile Magazine przyznali mu piąte miejsce w rankingu „100 najfajniejszych samochodów”.

Obecnie bardzo ciężko jest znaleźć egzemplarze Citroena DS w dobrym stanie technicznym. Jeśli już to się uda, potrafią kosztować nawet ponad 100 tys. złotych! Nie odstrasza to jednak fanów klasycznej, francuskiej motoryzacji od zakupu wymarzonego starego Citroena DS.